آژمان مهاجر ویزای کانادا شینگن تضمینی فوری مالتی توریستی تحصیلی کاری اقامت دائم دانشجویی

اخبار فناوری های نوین

بایو پرینتر استخوان ساز برای اولین بار در ایران ساخته شد

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه پزشکی توانسته یک بایو پرینتر بسازد که توانایی چاپ سه بعدی استخوان انسان را دارد.

چاپگر سه بعدی همانگونه که از نام آن پیدا است ، با الهام از چاپ روی کاغذ ، همان فرایند را به نوعی با چاپ مواد مختلف به شکل سه بعدی و واقعی (3DP ) انجام می دهد .

تفکری جسورانه در صنعت که در سال 1993 در دانشگاه ام آی تی به تکامل رسید و موارد مصرف فراوانی از جمله در صنایع هوا فضا ، خودرو سازی ، قطعات صنعتی ، معماری ، .... یافت . در چاپ سه بعدی ، سیستم با استفاده از مواد مختلف از جمله مایعات و پودر، توان باز آفرینی یک سازه کامل در ابعاد مولکولی یا در اندازه یک ساختمان بزرگ را دارد .

پرینترهای سه بعدی شامل مجموعه‌ای از فرآیندها است که در آن مواد به‌صورت کنترل‌شده‌ به یکدیگر پیوند داده می‌شود تا یک شی سه‌بعدی ساخته شود و معمولاً این کار به‌صورت لایه‌لایه انجام می‌شود. این تکنولوژی سالها است که در ایران بومی شده است و اکنون انوع پیشرفته تری از این فن ابزار به نام بایو پرینترها در حال ساخت است که در پزشکی کاربرد دارد . با چاپ سه بعدی می توان یک نمونه دقیق و اولیه از هر طرحی تهیه کرد ، یا بدنه یک خودرو را با دقت میکرو میلیمتری طراحی کرد . از جمله کاربردهای پرینترهای سه بعدی ، استفاده در علم پزشکی و سلولهای بنیادین است . در برخی بیماران گاهاً زخم های به دلایل مختلف از جمله جراحت ، ایجاد می شود که بدن به تنهایی قادر به ترمیم آن نیست و یا برای باز آفرینی آن عضو آسیب دیده نیاز به کمک دارد . چاپگرهای سه بعدی با استفاده از موادی همچون سلولهای بنیادین یا مواد دیگر ، این امکان را ایجاد می کنند که بخش های آسیب دیده ، طراحی و جا نمایی شود.

 

بایو پرینترها

 

مدیر عامل سی زان پردازش کویر می گوید به تازگی با استفاده از ترکیب پلیمر و سرامیک موفق شده اند ، از یک استخوان مصنوعی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رونمایی کنند . در این روش با استفاده از دستگاه پرینتر سه بعدی این شرکت موسوم به بایو پرینتر ، بخشی از یک استخوان کامل انسان ساخته شد که قابلیت پیوند به بیمار را دارد .

سید جواد نیکوکار نوش آبادی می گوید که در طراحی این بایو پرینتر از دانش در دسترس استفاده شد ، اما به دلیل حساسیت شرکت های صاحب تکنولوژی ، امکان استفاده از تجربیات آنها وجود نداشت و در واقع کمپانی های فعال در حوزه مهندسی پیشرفته علوم پزشکی بسیار مراقب هستند که این فناوری محرمانه باقی بماند . به همین خاطر در واحد تحقیق و توسعه شرکت زمان زیادی صرف شد تا خوشبختانه بالاخره موفق به ساخت پرینتری با چنین قابلیتی شدیم .

وی در ادامه اضافه کرد : از چند مرکز علوم پزشکی کشور برای استفاده از این محصول درخواست داشته ایم و ظرفیت های برای صادرات آن به کشورهای منطقه ایجاد شده است . خوشبختانه به دلیل "های تک" بودن این فناوری ، بازارهای این تکنولوژی بسیار رو به توسعه است .

 

logonokhbegan6.png
logo-samandehi

پیام مدیر

سامانه بانک اطلاعات نوآوران و نخبگان برای شما کاربران عزیز ایجاد شده است. امیدواریم مطالب سایت مورد استفاده شما دوستان قرار بگیرد. شما می توانید با مراجعه به سامانه نوآوران و نخبگان نسبت به ثبت طرح و ایده های خود اقدام فرمایید. همچنین در صورت نیاز به هرگونه سرمایه گذاری داخلی و خارجی با شماره تلفن09302740763 در ارتباط باشید. ما صمیمانه در کنار شما خواهیم بود

 

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار سایت مطلع شوید

© Copyright 2024 بانک اطلاعات نوآوران و نخبگان. All Rights Reserved.

Search